Muy impresionante! - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Maartje - WaarBenJij.nu Muy impresionante! - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Maartje - WaarBenJij.nu

Muy impresionante!

Blijf op de hoogte en volg Maartje

05 Februari 2016 | Peru, Iquitos

Hola amigos!

Daar ben ik weer. Dit keer met nog meer indrukwekkende verhalen en nog meer muggen bulten. Het is ongelooflijk wat je hier allemaal tegenkomt, en daarom is het lastig om daaruit een selectie te maken. Ik ga toch een poging wagen..

De school El Manguaré is gevestigd in de plaats Belen. Het is een verademing om te zien dat het schooltje een kleurrijke speelwereld is voor de kinderen. Alles daaromheen is namelijk vies, oud en ontzettend arm. Het is ongelooflijk om te zien dat hier de mensen kunnen leven. De huizen staan op palen, omdat hier het waterpeil enorm stijgt tijdens het regenseizoen (nu dus eigenlijk, maar het water staat heel laag in de río). De vloeren bestaan uit een aantal planken die alles en iedereen op mysterieuze wijze van de grond (moeten) houden en de zijkanten van het huis zijn vaak gemaakt van plastic zakken of iets anders wat men gevonden heeft en als muur kan functioneren. In dit krotje op palen wonen vaak vijf à zes personen!! Er is geen bed, tafel, stoelen of keuken....maar wel een tv en/of muziekinstallatie! Wij als Nederlanders zullen nooit begrijpen waarom de mensen niet eerst zorgen voor een goed en stevig huis. Als er daarna nog geld over is, schaf je een tv en/of muziekinstallatie aan. Hier werkt dat anders. Het is aan de ene kant ook best fijn om tijdens de wandeling door de ellendige buurt uit een aantal krotjes vrolijke muziek te horen. Heel tegenstrijdig met wat je ziet, maar toch een beetje 'geruststellend'.

Ik ben als blanke en donkerblond harige hier een kermisattractie. Alles aan mij is interessant en dat steken ze ook niet onder stoelen of banken. Zodra ik het huis uitstap, kan ik direct kiezen uit vier moto taxis die als een malle naar mij toe gescheurd komen. Buenos días is het dan altijd en vervolgens zeg ik de plaats en wordt de prijs van het ritje besproken. Als je geluk hebt, stap je bij een chauffeur in die kuilen ontwijkt en die enigszins oog heeft voor zijn mede verkeersdeelnemers. Vaak is dit niet helemaal het geval en wordt het een bumpy ride met drie hartverzakkingen. Het went wel.

Deze week heb ik meegedraaid op het schooltje. Het is heel interessant om te zien hoe zij hier het onderwijs inrichten. Ik ben enigszins verbaasd over de spullen die ze hebben en de invulling van de lessen. Er is best wat materiaal, alleen wordt er niks mee gedaan. Daarnaast merk ik wel dat de lessen levendiger kunnen en wat dynamischer. Mijn schrijfdans project past denk ik daarom hier perfect. Dit wordt dus nog vervolgd.

Net als de rest van mijn verhalen, want er moet hier ook gewerkt worden.
Dus hasta luego!

  • 09 Februari 2016 - 11:12

    Opa Van Mark:

    Hallo Maartje,

    volg je verhalen met veel plezier.

    Groetjes van de Opa van Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 3149

Voorgaande reizen:

26 Januari 2016 - 30 November -0001

Maartje naar het einde van de wereld

Landen bezocht: